Historie

Zo gauw als Koning Winter zijn intrede deed, werd er in alle Groningse dorpen dus ook in Noordlaren volop geschaatst. Voor de plattelandsjongeren was dat vaak ook een mooie gelegenheid om een extraatje te verdienen. Op al die ijsbanen werden al heel snel korte baan wedstrijden georganiseerd. Een aantal jongens en meisjes in een bepaalde leeftijdsgroep uit de omringende dorpen verzamelden zich bij de ijsbaan. Ze kregen een inschrijfnummer en door loting werden ze aan elkaar gekoppeld. Bij de start stond de voorzitter op klompen met een startstokje en dan hoorde je: Klaar Af!! Aan het einde van de baan stond een van de bestuursleden bij een paal met twee pijlen. Wees de pijl naar links dan had de linker rijder gewonnen en naar rechts de andere kant/rijder; bij gelijke aankomst ging de pijl dwars en werd er geroepen ‘KAMP’. Wie het langst in de race bleef was winnaar en ontving na afloop in het café een envelop met inhoud, nummer twee en drie ook.

Dit alles gebeurde in Noordlaren op de ijsbaan achter café Kloots. Ter verduidelijking, vroeger was het pand (Lageweg 2a) waar Ab Seubers nu, voorheen ook de familie Kok woonde, een café. De ingang was aan de Onner kant. Je kwam in de gelagkamer met prachtige oude tapkast en een gloeiend hete kachel. Daar was een richel omheen waar je de voeten op kon zetten om weer op te warmen en natuurlijk drank en hete kwast. Dit deel van het café was door een vouwwand gescheiden van de grote zaal (dat is het deel waar Seubers nu woont). Café Kloots was eigendom van Klaas en Wub Kloots (broer en zus) die daar jaren hebben gewoond en gewerkt. Dit was de ijsbaan, maar er werd op meer plaatsen geschaatst in Noordlaren.

Achter de kerk lag een stuk land dat uitmondde in het Zuidlaardermeer wat s’winters op natuurlijke wijze vol water liep. Omdat het erg ondiep was, bevroor het snel en werd daar ook geschaatst. Dan was er ook nog een baan voor de boerderij van Jouke de Jong (Lageweg 33), een stuk land van de N.H. Kerk Noordlaren. Klaas Vos zorgde altijd dat dit stuk volgepompt werd met water uit het Zuidlaardermeer. Omstreeks 1960 is er in het kader van de streekverbetering een dijk om dit stuk land gelegd zodat Klaas Vos vanaf 15 november met een slang over de dijk met water uit het Zuidlaardermeer de ijsbaan vol kon laten lopen en op 15 maart werd de stop er weer uit getrokken. Deze baan was de voorloper van de huidige situatie.

Eind 1997 is de nieuwe 333,3 meter lange skeelerbaan achter basisschool De Rieshoek klaar, die bij vorst tot ijsbaan kan worden getransformeerd. In februari 1998 is het zover: voor het eerst wordt er op de nieuwe ijsbaan geschaatst, maar op marathons is het dan nog een aantal jaren wachten.

Eerste Marathon op Natuurijs

Op 9 december 2002, 29 november 2010, 31 januari 2012 en 15 januari 2013 organiseert IJsvereniging De Hondsrug op haar ijsbaan achter Basisschool De Rieshoek de eerste marathon op natuurijs wat elke keer weer tot veel landelijke publiciteit leidt.

De allereerste marathon op natuurijs in Noordlaren op 9 december 2002 werd gewonnen door Kurt Wubben bij de mannen en door Jenita Hulzebosch bij de dames waarbij circa 3000 toeschouwers aanwezig waren. Op 29 november 2010 won Bob de Vries de race over 125 ronden bij de heren en Foske Tamar van der Wal over 75 ronden bij de vrouwen. Daarna volgden Erik Jan Kooiman en Marita Hut op 31 januari 2012 en vervolgens waren het Bob de Vries en Mariska Huisman die op 15 januari 2013 zegevierden voor een record aantal van circa 5000 toeschouwers.

Zuidlaardermeer

Een ander hoogtepunt in het bestaan van IJsvereniging ‘De Hondsrug’ was de organisatie van de Nederlandse Kampioenschappen Marathonschaatsen op Natuurijs in de winter van 2009/2010. Deze serie van wedstrijden werden verreden op het Zuidlaardermeer op 10 februari 2010. De vrouwenwedstrijd ging over een afstand van 60 kilometer en de mannenwedstrijd over 100 kilometer. De wedstrijden werden door RTV Drenthe, RTV Noord en Omrop Fryslân live op televisie uitgezonden. Jorrit Bergsma werd eerste bij de mannen en Maria Sterk bij de vrouwen.